مطالب علمی و خبری

پشت‌پرده و چرایی حذف نشدن «کنکور»

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶

پشت‌پرده و چرایی حذف نشدن «کنکور»

دسته بندی : دانش تاریخ : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تبعات ناشی از تبلیغات موسسات کنکوری بویژه در رسانه ملی گفت: علیرغم مشکلات عدیده‌ای که کنکور به همراه دارد، حداقل مزیت‌اش این هست که عادلانه‌ترین روش موجود هست و پای رانت و جایگزینی روابط به جای ضوابط را کوتاه می‌کند و اجازه نمی‌دهد یک عارضه اجتماعی عمیق‌تر شود.

هامون سبطی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت مقاومت‌ها برای حذف کنکور علیرغم برخورداری از مصوبات قانونی و افزایش آسیب‌های ناشی از تربیت کنکور محور در مدارس اظهار کرد: حقیقت آن هست که ما با یک سری رشته محل پرطرفدار روبرو هستیم و شمار دانش‌آموزانی که قرار هست این صندلی‌ها را تصاحب کنند چندصد برابر ظرفیت موجود هست.

وی افزود: چه کنکور و چه هر روش دیگری باید قادر باشد که با توجه به این رشته محل‌های خاص از بین دست کم ۵۰۰هزار نفر تعدادی را گزینش کند. این در حالی هست که آموزش و پرورش نمی‌تواند چنین غربالگری کند زیرا در این صورت، باید بر میزان سختی سوالات امتحانات نهایی بیفزاید که خود تبعاتی دارد و کار به جایی می‌رسد که ممکن هست همه دانش آموزان نتوانند پایه تحصیلی خود را پشت سر بگذارند و فارغ‌التحصیل شوند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان این که در شرایط فعلی نیاز به یک آزمون استاندارد کشوری داریم مگر آنکه تعداد دانشگاه‌های خوب و امکانات فرهنگی و اجتماعی کل کشور به حدی افزایش یابد که خانواده‌ها و دانش‌آموزان اصرار نداشته باشند در رشته‌ها و شهر های خاصی پذیرفته شوند عنوان کرد: وقتی شرایط یکسان نباشد وضعیت نیز بهبود پیدا نمی‌کند ؛ علیرغم مشکلات عدیده‌ای که کنکور به همراه دارد، حداقل مزیت‌اش این هست که عادلانه‌ترین روش موجود هست و پای رانت و جایگزینی روابط به جای ضوابط را کوتاه می‌کند و اجازه نمی‌دهد یک عارضه اجتماعی عمیق‌تر شود.

سبطی در ادامه با اشاره به عوامل آسیب زای ناشی از کنکور سراسری اظهار کرد: هیچگاه یک معلم، چه در مدرسه دولتی، چه در مدرسه غیردولتی چه در آموزشگاه و … نمی گوید من روش‌هایی را به توی دانش آموز تعلیم می‌دهم که بدون حل مساله و بدون فهم درس از عهده پاسخگویی به سوالات تستی برآیی، اما این رسم تازه چند سالی هست که باب شده و بعضی مدرسان بعضی موسسات بر روی تکنیک‌های تست زنی مانور تبلیغاتی می‌دهند و این موضوع را القاء می‌کنند که نیاز به دانش و دانایی، مطالعه و تعمق نیست و تکنیک‌هایی وجود دارد که فقط در توبره این موسسات پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: این دست از آموزش‌های پیش از دانشگاه، به پایه‌های آموزش عمومی در کشور ضربه اساسی وارد می‌کند. در این میان شاهد افزایش ساخت برنامه‌های مشارکتی این دست موسسات کنکوری با رسانه ملی طی چند سال اخیر بوده‌ایم که بر شدت این آسیب افزوده هست و در این برنامه‌ها مطالبی بیان می‌شود که فایده و بار علمی ندارد.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در بعضی از این برنامه‌های مشارکتی، مدرس تکنیک‌هایی را آموزش می‌دهد که به هیچ وجه در کنکور جواب نمی‌دهد و یک نوع فریب عوام هست مدعی شد: دیده شده این موسسات بابت این روش‌های خارق العاده و بسته‌های جادویی هزینه‌هایی بین پنج تا ۲۵ میلیون تومان از خانواده‌های ناآگاه دریافت کرده و بسته‌های آموزشی خود را به آنها فروخته اند. در واقع آنها با بسته‌های آموزشی پنج میلیون تومانی شروع می‌کنند و هرچند هفته یکبار با دانش آموز و خانواده اش تماس می‌گیرند و می‌گویند بسته وی آی پی، بسته جمع بندی و … دارند و بتدریج بعضی داوطلبان کنکور تا ۲۵ میلیون تومان هم هزینه کرده‌اند.

سبطی ادامه داد: به استثنای چند استاد نامی و شریف، نظارتی بر صلاحیت علمی برگزارکنندگان این برنامه‌ها وجود ندارد. حتی از آنان مدرک تحصیلی هم درخواست نمی‌شود. فقط باید هزینه‌ای پرداخت شود تا آنتن در اختیار افراد سودجو قرار گیرد. چرا مسئولان در برابر این رسوایی آشکار و فریب عمومی واکنشی نشان نمی دهند؟ مافیای واقعی آموزش کشور در این جا نهفته هست.

وی تاکید کرد که جو ناسالمی که در چند سال اخیر از طریق رسانه ملی بر فضای آموزشی کشور حاکم شده، نباید از سوی مسئولان دلسوز فرهنگ و آموزش نادیده گرفته شود زیرا یکی از ضربه‌های بزرگ به ماهیت آموزش در همین چند سال و با شیوع این دست برنامه‌ها و تبلیغات در تمامی شبکه‌های صدا و سیما و در تمامی ساعات ممکن، وارد شده هست.

انتهای پیام